O prawidłowe nawodnienie należy dbać nie tylko latem!

W trakcie upalnych, letnich dni dbamy o picie odpowiedniej ilość płynów. Martwimy się, że nie utrzymamy prawidłowego stopnia nawodnienia organizmu. Niestety, przez pozostałe miesiące zapominamy o tym, żeby nie poprzestawać w dobrych nawykach. W rzeczywistości bowiem, odpowiedni poziom nawodnienia organizmu jest niezwykle ważną kwestią, o którą powinniśmy dbać przez cały rok.

Dlaczego warto dbać o odpowiedni poziom nawodnienia?

Woda jest niezwykle ważna dla organizmu, ponieważ znajduje się we wszystkich naszych komórkach. Wpływa korzystnie na wygląd i zdrowie. Jej niedobór zaś przyczynia się do bólów głowy, obniżenia koncentracji, może utrudniać proces nauki, a także potęgować uczucie zmęczenia oraz senności. Prawidłowe nawodnienie ma też pozytywny wpływ na naszą odporność.

Odwodnienie może doprowadzić do zwolnienia metabolizmu i procesów trawienia. Woda zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego oraz pomaga pozbyć się szkodliwych substancji z organizmu. Nawodnienie zapobiega też retencji. Oznacza to, że przeciwdziała zatrzymywaniu wody w przestrzeniach międzykomórkowych.

Prawidłowe nawodnienie ma również duży wpływ na nasz wygląd. Dzięki nawilżeniu wewnętrznemu zyskujemy zdrową, jędrną i pełną blasku skórę. Niewielkie odwodnienie przyczynia się do łamliwości i rozdwajania paznokci, powstawania wodnego cellulitu oraz szybszego pojawiania się zmarszczek. Prawidłowe nawodnienie ma także dobroczynny wpływ na włosy i pomaga im zachować naturalny blask.

Przeczytaj również: Zdrowa skóra? Zadbaj o dietę

Jak zadbać o właściwe nawodnienie?

Powszechnie zalecane ilości wypijanych płynów dotyczą optymalnej pogody, bez występujących upałów. Dlatego w lecie często one jeszcze wzrastają. W pozostałe miesiące roku, gdy temperatura staje się chłodniejsza, tym bardziej powinniśmy zapewnić dzienną dawkę płynów. Brak upałów bowiem może sprawić, że nie będziemy o tym pamiętać. Ile więc powinniśmy wypijać?

W przypadku dorosłych jest wiele metod na obliczenie prawidłowej ilości płynów, którą powinnyśmy dostarczyć. Najpopularniejsze z nich to:

  • Pomnożenie wagi w kg przez liczbę 35. Uzyskana wartość to ilość wody (w ml), którą powinno się dostarczyć w ciągu dnia.
  • Przeliczenie liczby spożywanych kalorii na zapotrzebowanie organizmu na wodę. W tym przypadku spożyte kalorie oznaczają ilości płynów, którą powinniśmy dostarczyć.

Zapotrzebowanie na płyny u dzieci oblicza się według metody Hollidaya i Segara (więcej informacji o niej dostarcza portal internetowy kreatywna.pl). Zależy ono głównie od masy ciała. Należy też pamiętać, że zwiększa się ono w czasie, gdy dochodzi do zbyt dużej utraty wody.

  • Przy wadze 1-10 kg zapotrzebowanie na wodę wynosi 100 ml/kg.
  • Przy wadze 11-20 kg zapotrzebowanie wynosi 1000 ml + 50 ml/kg.
  • Powyżej 20 kg zapotrzebowanie na płyny to 1500 ml + 50 ml/kg.

Ważne jest, żeby pić nie tylko wtedy, gdy poczujemy pragnienie. Lepiej systematycznie dostarczać płyny organizmowi – w regularnych odstępach czasu, w niewielkich ilościach. Warto też rozpoczynać dzień od szklanki wody, która pobudzi nasze krążenie, trawienie oraz metabolizm.

Pamiętajmy też, że wymagana dawka płynów, którą powinniśmy spożyć, to nie tylko woda. Składają się na nią też wszystkie produkty, które ją zawierają. Dlatego czasami można zastąpić wodę owocami, warzywami, koktajlami mlecznymi czy świeżo wyciskanymi sokami. Nie wolno jednak jej wyeliminować całkowicie. Nie warto też pić wód smakowych, ponieważ zawierają bardzo dużo aromatów, substancji słodzących i konserwujących.

Źródło: infoss


Article Tags:
· · ·
Article Categories:
Zdrowie i Uroda

Recent Posts

Comments are closed.