Zadbaj o spokojny i zdrowy sen

Sen to bardzo istotny element naszej codzienności – w końcu pozwala na regenerację organizmu i odpoczynek dla naszego mózgu. Dlatego też ciągłe niewysypianie, pozornie niegroźne, w rezultacie może skutkować poważnymi zaburzeniami snu, problemami z koncentracją, spadkiem sił witalnych, a nawet prowadzić do depresji. Warto więc poznać kilka zasad, których przestrzeganie pomoże nam w nocy realnie wypocząć.

Jedzenie i picie przed snem

Już kilka lat temu upadł mit o tym, aby kolację jeść nie później, niż o godzinie 18:00. Jednak mimo to, jeśli nie chcesz mieć problemów z zaśnięciem, zjedz ostatni posiłek na trzy godziny przed położeniem się spać. Poza tym, powinna to być lekka kolacja – ciężkostrawne dania lepiej spożyć zdecydowanie wcześniej. Bezpośrednio przed snem staraj się nic już nie pić, nawet zwykłej wody, a już szczególnie w dużej ilości. Wówczas unikniesz nocnego wstawania do toalety, które skutecznie zaburzy Twój sen. Oprócz tego, w porach wieczornych zrezygnuj ze spożywania kawy czy mocnej herbaty, bowiem ich efekt pobudzający może się długo utrzymywać. Alkohol również nie jest wskazany na noc: mimo że piwo czy wino ułatwia zasypianie, po wypiciu ich Twój sen będzie krótszy.

Odpowiednia temperatura

Nawet jeśli jesteś osobą ciepłolubną, w pokoju, w którym zasypiasz, powinna panować odpowiednia temperatura – czyli nie wyższa niż 20 stopni. Jeżeli obawiasz się, że zmarzniesz, to zamiast odkręcać kaloryfery, przykryj się dodatkowo kocem lub załóż ciepłe skarpetki. Co więcej, również wieczorna kąpiel może mieć wpływ na problemy z zaśnięciem. Wylegiwanie się w wannie pełnej gorącej wody także powinno odbywać się na kilka godzin przed snem. Podobnie jest z gorącym prysznicem, który podnosi temperaturę ciała, zmniejszając jednocześnie ochotę na spanie. To samo dotyczy sauny czy solarium, mogących Cię niepotrzebnie pobudzić w czasie, gdy należałoby już udać się do łóżka.

Atmosfera w sypialni

Pomieszczenie, w którym śpisz, powinno być pozbawione zbędnych przedmiotów, zdolnych odciągnąć Cię od snu. Złym pomysłem jest wstawianie telewizora do sypialni. Oglądanie filmów do późna rozbudza, a ponadto – na jego powierzchni zbiera się kurz, który, unosząc się w powietrzu, podrażnia nos i w efekcie zmniejsza komfort snu. Dlatego najbardziej wypoczniesz w pokoju, w którym nie znajduje się zbyt dużo ‚łapaczy kurzu’ – książek, dekoracji czy elektroniki. Na godzinę przed udaniem się na spoczynek wywietrz dobrze sypialnię. Świeże powietrze sprawi, że łatwiej zaśniesz, a Twój sen będzie spokojniejszy.

Rozpraszające bodźce

Jeżeli dzielisz sypialnie z drugą osobą, która do późna lubi czytać książkę lub chrapie, skorzystaj z odpowiednich akcesoriów. Zakup opaski na oczy sprawi, że światło lampy nie będzie Ci więcej przeszkadzać. Pamiętaj jednak, aby opaska była wykonana z naturalnego materiału i szczelnie zasłaniała oczy. Z hałasem pomogą Ci się uporać zatyczki do uszu. W aptece możesz zaopatrzyć się w stopery wykonane z pianki lub z wosku. Te drugie są bardziej szczelne, jednak w przypadku mocniejszego snu potrafią nazbyt skutecznie stłumić dźwięk porannego budzika. Jeżeli masz domowe zwierzęta – szczególnie koty, które są aktywne w nocy – najlepiej na czas snu wyproś je z sypialni. Dodatkowe informacje o efektywnej regeneracji organizmu znajdziesz na portalu internetowym interaktywna.pl.


Article Tags:
Article Categories:
Zdrowie i Uroda

Recent Posts

Comments are closed.